Oma
portfoolios käsitlen täiskasvanuhariduse teemasid seoses eetikaga. Esimeses
peatükis avan täiskasvanuharidusega seotud põhimõisted ja filosoofilised
käsitlused ning räägin hariduslikust paradigmast ja selle muutuse vajadusest
Eestis. Teises peatükis käsitlen eetika,
moraali ja väärtustega seotud mõisteid ja problemaatikat. Kolmandas peatükis
toon välja ja analüüsin Eesti
täiskasvanuhariduse eetilisi probleeme, mis on seotud koolitaja tegevusega ja
kontrolli puudumisega selle üle. Töö kirjutamise jooksul otsustasin lisada ka
neljanda peatüki, kus toon lühidalt välja koostamise jooksul üles kerkinud
probleemid, mis vääriks edasist uurimist -
probleemid, mis on seotud nii koolitaja kui ka õpilase moraalsusega ning
tarbijamentaliteediga (hariduse, eelkõige diplomi kaubaks muutumine ilma
hariduse kui niisuguse väärtustamiseta) ning väikekoolitajate
tõsiseltvõetavusega.
Valisin
sellise teema, kuna mul endal on koolituskeskus ja olen palju puutunud kokku
nii õpilaste umbusalduse kui ka liialt naiivse usalduslikkusega. Leian, et
usaldus koolitaja suhtes peaks millelgi põhinema. Väärtused, millele koolitused
toetuvad ning koolituse sisu peaks olema nähtavad ja arusaadavad kõigile, kes
koolituste vastu huvi tunnevad. Samuti peaks olema ühised ja tunnustatud
eetikanormid, mida koolitajad ise järgivad ja eeskujuna edasi annavad, ning
standardid, millele koolitaja vastab, et ta üldse võiks koolitada. Selleks on
Eestis Eesti Täiskasvanute Koolitajate Assotsiatsioon Andras (edaspidi ETKA
Andras) välja töötanud täiskasvanute koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeksi,
mis annab täiskasvanute koolitajale üldised eetilised suunised, mille abil
koolitaja saab enda tööd juhtida, teiste koolitajate tööd hinnata ja millega
tutvudes saavad ka õpilased ja laiem avalikkus teada, millised standardid
oleksid täiskasvanute koolitaja juures ootuspärased. Samuti annab ETKA Andras
erineva taseme (5-8) täiskasvanute koolitaja kutset neile koolitajatele, kes vastavad
kutsestandarditele. Kutsega koolitajaid
on Eestis aga hetkeseisuga vaid 363. Leian, et see on Eesti ja suuresti ka muu
maailma täiskasvanuhariduse probleemiks
ja põhjuseks, miks täiskasvanuhariduse vastu ei tunta nii suurt usaldust kui
formaalse elualgushariduse vastu – ei kujuta ju keegi ette, et põhikoolis
õpetaks lapsi õpetaja, kellel puudub vastav ettevalmistus. Kui ka täiskasvanute
koolitajad hakkaks rohkem panustama kutse taotlemisse, ühtse kogukonnana
tegutsemisse ja ühiste väärtuste järgimisse, võiks see täiskasvanuhariduse
tõsiseltvõetavust kasvatada. Nendest teemadest tuleb kõige rohkem juttu
kolmandas peatükis pärast seda, kui olen hariduse ja eetikaga seotud küsimuste
tausta avanud.
Töö
kirjutamisel kasutasin suhteliselt palju allikaid, aga põhiliselt toetusin
Merriami ja Brocketti raamatule The profession and practice of adult education, mis oli täiskasvanuhariduse
küsimustes kõige laiema teemakäsitlusega ja ühtlasi kõige põhjalikum.
Filosoofilistes ja haridusfilosoofilistes küsimustes olen põhiliselt toetunud
Kuurme, Viigi ja Graubergi seisukohtadele, filosoofia ja eetika teoreetilistes
küsimustes Frankenale ja Sutropile. Täiskasvanukäsitluste ja täiskasvanute
koolitaja teemade osas olen toetunud ka erinevatele Eesti Vabariigi normatiivaktidele.
1.Täiskasvanuhariduse mõiste, filosoofilised käsitused ja hariduslik paradigma
Eestis
Käesolevas
peatükis avan põhilised täiskasvanuharidusega seotud mõisted nagu
täiskasvanuharidus, täiskasvanu, haridus, koolitus ja selle erinevus haridusest
ning täiskasvanute koolitaja. Käsitlusi nende mõistete osas on palju ja
vasturääkivaid. Ma olen välja valinud Eesti konteksti ja iseenda jaoks sobivaimad ja jään nende
käsitluste juurde ka töö järgmistes peatükkides. Haridusega seotud mõisted on
vaidluste allikaks olnud läbi aegade ja tänapäevani, neid mõisteid on ka
keeruline üheselt defineerida – seega paratamatult sõltub valitud definitsioon
kultuurikontekstist ja autori isiklikust eelistusest. Toon mõned näited ka
definitsioonidest, mis pretendeerivad olema ammendavad, aga jäävad minu arvates
liiga ümmargusteks ja üldsõnalisteks, lõppkokkuvõttes mitte midagi ütlevateks.
Lähtudes tervest mõistusest tuleks rääkida siiski terminites, mis omavad mingit
sisu. Sellised olid minu kaalutlused kui ma valisin välja just need
definitsioonid ja selgitused mõistetele, millest allpool lähemalt rääkima
hakkan.
1.1. Täiskasvanuharidus ja sellega
seonduvad mõisted
Täiskasvanuharidus
on käinud haridusega kaasas selle formaalsete vormide tekkimisest alates
(Mesopotaamia, Egiptus, Kreeka, Rooma), tõenäoliselt ka enne seda, aga
eraldiseisva mõiste ning arutlusobjektina inimeste teadvusesse jõudnud ja
eraldi teadusharuna ellu tärganud 19.saj. (Lipin, Belov 1956, 132; Märja,
Lõhmus, Jõgi 2007, 9). Täiskasvanuharidus Darkenwaldi ja Merriami järgi on
protsess, mille kestel isikud, kelle peamised sotsiaalsed rollid on
iseloomulikud täiskasvanustaatusele võtavad ette süstemaatilisi ja püsivaid
õppimistegevusi eesmärgiga kaasa tuua muutusi teadmistes, suhtumistes,
väärtustes ja oskustes (viidanud Merriam, Brockett 2007, 7). Sellest
definitsioonist tuleb juba välja segane täiskasvanumääratlus ja tegelikult ongi
nii, et hariduse ja täiskasvanuga seotud mõistetesse jääb alati pisut
määramatust.
1.1.1. Täiskasvanu
Oluline
on täiskasvanuharidusesest rääkides aru saada, kes on täiskasvanu. Täiskasvanut
määratletakse tavaliselt vanuse ja sotsiaalsete rollide põhjal (Merriam,
Brockett 2007, 5). Siiski on täiskasvanut defineerides erinevad
täiskasvanuhariduse autoriteedid jõudnud
mitmete ja segaste definitsioonideni, millest ükski ei ole päris
ammendav, kuna täiskasvanu vanus on alati kokkuleppeline ja küpsus
sotsiaalsetes rollides tekib inimestel väga erinevas vanuses, kui üldse. Läbi
aegade on otsustusvõime (täiskasvanuea) alguseks loetud erinevaid vanuseid
alates 12 eluaastast kuni 21-ni (Merriam, Brockett 2007, 5). Asja teeb segaseks
veel see, et täiskasvanuks saamist hinnatakse erinevates sotsiokultuurilistes
keskkondades erinevalt. USA-s näiteks saab inimene valimisõiguse 18-aastaselt,
alkoholi tarbida tohib 21-aastaselt, koolikohustusest loobuda 16-aastaselt ja
tema üle võib kohut mõista juba 14-aastaselt (Merriam, Brockett 2007, 5).
Inglise tavaõiguse järgi loeti naised vastutusvõimeliseks 12- aastaselt ja
mehed 14-aastaselt (Merriam, Brockett 2007, 4). Tänaseks on Euroopas see vanus
tõusnud – tundub, nagu areneks inimene kogu aeg rumalamaks, sest vastutusvõime
omistatakse talle aina kõrgemas eas. Ka Eesti seadusandluses ei ole täiskasvanu
üheselt määratletud – erinevas vanuses omistatakse inimesele erinevad võimed.
Näiteks sünniga omandab inimene õigusvõime (TsÜS § 7) ja 18-aastaselt teovõime
(TsÜS § 8), 14-aastaselt saab inimene süüvõimeliseks (KarS § 33) ja
15-aastaselt tohib inimene iseseisvalt koostada notariaalse testamendi, kuigi
muude tehingute osas on tal selles vanuses veel piiratud teovõime ja ta ei saa
iseseisvalt teha kehtivaid tehinguid (PärS § 27, TsÜS § 7 lg 1).
Paterson
punub täiskasvanu definitsiooni ümber kronoloogilise vanuse ja küpsuse
(viidanud Merriam, Brockett 2007, 5). Küpsus on tume mõiste ja ei ole võimalik
teada kas ja millal inimene selleni jõuab. Füüsilises arengus saab enam-vähem
täpselt määratleda, millal inimene küpseks saab, juriidilises mõttes on see
lihtsalt kultuurikontekstist olenev tava, millal inimene loetakse teo-, otsuse-
ja süüvõimeliseks. Vaimses ja psühholoogilises arengus ning sotsiaalsetes
rollides ei ole aga kunagi võimalik täpselt määratleda, millal inimene küpsuse
saavutab, sest see saabub igal inimesel erinevates sotsiaalsetes rollides väga
erinevas vanuses, mõnel inimesel mõnes rollis hoopiski mitte. Eeltoodut arvestades võib öelda, et
täiskasvanu mõiste on liiga keeruline üheks ammendavaks
definitsiooniks. Kokkuvõtteks esitan
siinkohal Peter Jarvise definitsiooni,
millele ise selle töö raames toetun: täiskasvanu on indiviid, kelle
eneseteadvus ja kelle tajumine teiste poolt seostavad teda täiskasvanu
staatusega (Jarvis 1998, 45). Lisaks arvestan asjaoluga, et üldiselt loetakse
täiskasvanuhariduse kontekstis täiskasvanuks isikut, kes on formaalse
elualgushariduse läbinud.
1.1.2. Haridus
Täiskasvanuhariduse
seisukohast on oluline ka hariduse kui
niisuguse mõiste. Hirsjärvi ja Huttunen annavad võimaluse terminit haridus (ingl k education, saks k Bildung) teatud juhtudel võrdsustada
terminiga “kasvatus” (2005, 38). Terminite “kasvatus” ja “haridus” sarnasele
sisule viitab ka nende ühine inglisekeelne vaste education. Mõiste education tuleneb etümoloogiliselt
ladinakeelsetest sõnadest educere
– ld k koolitama, läbi viima või educare
ld k samuti koolitama, toitma (Winch, Gingell 2008, 63). Kõige üldisemalt on
haridus (sarnaselt kasvatusele) inimese ettevalmistamine eluks (ühiskonnas)
(Winch, Gingell 2008, 215). Richard Peters pani paika hariduse kolm olulisemat kriteeriumit:
haridus
peab olema väärtus iseeneses, mitte vahend mingi muu väärtuse püüdmiseks;
haridus
kätkeb endas sellise teadmiste kogumi omandamist, mis ületab pelga oskuse,
oskusteabe või infokogumi;
õpilane
peab olema haridusprotsessist teadlik ning osalema seal vabatahtlikult (et
välistada ideoloogilist töötlust) (Winch, Gingell 2008, 64).
Seega
ei ole haridus pelk oskuste ja teadmiste ülekandmine, instrueerimine ega mitte
mingil juhul ajupesu või drill, kuigi mõned hariduslikud paradigmad ja
filosoofilised perspektiivid lähenevad sellele. Samas mõjuvad Peters'i
kriteeriumid tänapäeval kuidagi eluvõõralt - levinud suhtumine haridusse on
siiski instrumentaalne. Haridus võib ju silmaringi avardada, aga ta peab andma
eriala, tagama töö ja leiva. Muidu poleks paljude arvates mõtet õppima
hakatagi. See on uusaegse haridusparadigma (süsteem) ja vaba turumajanduse
(stiihia) ühteheitmisest sündinud maimuke, kelle kohta ei oska öeldagi, on ta
imelaps või autist, kes oma ainsa andega pimestab niivõrd, et kahe silma vahele
jääb tema täielik saamatus ja eluvõõrus.
1.1.3. Koolitus
Täiskasvanuhariduse
valdkonnast rääkides kasutatakse tihti termineid koolitus, täiskasvanute
koolitaja, täiskasvanute koolitusasutus jne. Koolituse mõiste tuleneb
sõnast “kool” (skhole
kr k – jõudeolev (ingl
k leisure)) (Hirsjärvi, Huttunen 2005,
38). Koolitus (ingl k training, schooling) on organiseeritud ja süstemaatiline, kindla ajavahemiku jooksul
institutsioonides toimuv professionaalsete koolitajate tegevus, mis aitab
õpilasel saavutada kindlaksmääratud eesmärke (Hirsjärvi, Huttunen 2005, 40-41).
Koolituse (training) eesmärk on see, et õpilane
omandaks mingi kutse, oskuse või rutiini
(Winch, Gingell 2008, 214). Ilmekaimaks näiteks on kutseõpe, aga ka lapsele
hammastepesu selgeksõpetamine (Winch, Gingell 2008, 214). Koolitus erineb
haridusest
selle poolest, et ei
ole mõeldud terviklikku arengut pakkuma vaid treenib ühte osaoskust (Winch,
Gingell 2008, 214). Koolitada saab nii loomi kui inimesi, harida vaid inimesi
(Winch, Gingell 2008, 214). Siit tuleneb eetiline dilemma, kas koolitusel üldse
on hariduslikku väärtust – paljudes teadusringkondades kaheldakse, kas koolitus
kui niisugune peaks olema hariduse alamkategooria, ammugi ei tohiks seda
võrdsustada haridusega (Winch, Gingell 2008, 215). Koolitus (schooling) on
subjekti mõjutamine, mis toimub küll koolis, aga pole hariduslik (Winch,
Gingell 2008, 189). Koolitus võib olla funktsionaalne, aidata korraldada
koolielu (nt koridorides tuleb kõndida, mitte joosta), väärtuslik õpilasele,
aga ka mittehariduslik (kutsealane ettevalmistus) või õpilase kui isiksuse
jaoks väärtusetu, koguni kahjulik (kuulekuse, sõnakuulelikkuse ja autoriteetide
austamise harjumuse tekitamine, ideoloogiline töötlus) (Winch, Gingell 2008,
189).
Levinud
on kolme liiki arvamused hariduse seostest koolitusega:
koolitus
= kutseharidus,
moraalse
arengu/hariduse eelduseks on õigete käitumisnormide sisestamine koolituse
meetodil – see saab aluseks hilisemale moraalsele autonoomiale, mis on haritud
inimese tunnus,
kogu
inimese varase arengu ja edasise haridustee vundamendiks on teatud baasoskuste
koolitamine/drillimine (Winch, Gingell 2008, 215).
Jarvis
ei erista nii rigiidselt hariduse ja koolituse mõistet ja räägib koolitusest ka
hariduse kontekstis, aga ta seab tingimused õppeprotsessidele ja jagab need
hariduslikeks ning mittehariduslikeks. Ka mina jään käesoleva töö raames siiski
eelduse juurde, et nii koolitus kui ka drill kuuluvad hariduse juurde selle
komponentidena, küll aga ei saa neid mktte mingil juhul kasutada sünonüümidena
haridusele. On ju selge, et suurte sisemiste muutuste jaoks, mida peetakse
hariduslikuks on vaja elementaarseid oskusi (kirjaoskus), mis on treenitavad.
Järelikult on koolitamine, treening ja drill haridusprotsessi olulised osad.
Siiski on nad hariduslikud vaid siis, kui õpilane läbib neid teadlikult ja
nendest kujunevad tema enda mõtestatud sisemised veendumused. Sellelt pinnalt
edasi mõeldes on võimatu öelda, kas koolitus on hariduslik või mitte, sest see
sõltub alati igast konkreetsest õpilasest. Sektantlikku ajupesu ja
ideoloogilist töötlust ei pea hariduslikuks enamik haridusteoreetikutest.
Siiski on mõistlikul inimesel võimalik ka kihutuskõneleja jutust teha
järeldusi, mis hakkavad elama tema enda sisemiste väärtushinnangutega
kooskõlas. Samamoodi on mõnel õpilasel võimalik väga vabas ja loomingulises
koolitusõhkkonnas leida endale iidol ja muuta kriitikavabalt iga tolle öeldud
sõna endale dogmaks. Seega koolituse hariduslikkus sõltub nii koolitajast kui
õpilasest ja üks õpisituatsioon võib olla iga selles osalenu jaoks olla erineva
haridusliku väärtusega.
1.1.4. Täiskasvanuharidus ja täiskasvanute koolitaja
Naastes
täiskasvanuhariduse juurde, avan põhjalikumalt selle mõistet. Cyril Houle annab
täiskasvanuharidusele järgmise definitsiooni - see on indiviidide või asutuste
planeeritud tegevusi sisaldav protsess, millega täiskasvanud üksi, gruppides
või õppeasutustes arendavad iseend või ühiskonda (viidanud Merriam, Brockett
2007, 7-8). Knowles võtab asja kokku,
öeldes lihtsalt – täiskasvanuharidus on täiskasvanute õppimise protsess
(viidanud Merriam, Brockett 2007, 8), aga selline käsitlus ajab piirjooned
täiskasvanute õppimise, elukestva õppimise ja täiskasvanuhariduse vahel
häguseks. Ma eristan selles töös õppimist ja haridust jättes hariduse tunnuseks
on siiski ka sihipärasuse ja planeerituse, kuna õppimine ei pruugi olla
kumbagi, õpitu tähtsus ja tähendus võib õppijale ilmsiks saada alles hiljem.
Täiskasvanu õppimine on tunnetuslik õppija sisene protsess, see on õppija
tegevus koolitus- ja haridusprotsessides, aga võib toimuda ka ilma õpetamiseta
ja täiesti juhuslikult igapäevaelus (Merriam, Brockett 2007, 5-6). Siit nähtub,
et täiskasvanu õppimine eristub täiskasvanuharidusest olles palju laiem mõiste.
Kokkuvõtvalt võib öelda, et täiskasvanuharidust võib defineerida mitmeti – olenevalt vaatenurgast ja
haridusvaldkonnast, millega keegi tegeleb. Kõige üldisemalt võib öelda, et
täiskasvanuharidus hõlmab kõiki tahtlikult kavandatud tegevusi, mis põhjustavad
õppimist nende hulgas, kelle vanus, sotsiaalsed rollid või enesetunnetus
võimaldavad neid nimetada täiskasvanuteks (Merriam, Brockett 2007, 8). Oluline
on täiskasvanuharidusest ja üldse haridusest rääkides pidades silmas, et see on
protsess, mitte lõpetatud tegevus (nagu koolitus) ja et see on suunatud
arengule ja püsivate muutuste tekitamisele.
Täiskasvanuharidus
Lindemani kontseptsiooni järgi on kahepoolne õppimisprotsess – õpivad nii
õpetajad, kui õppijad; õpetamisel lähtutakse õppijate kogemustest, st ei seata
ainet esikohale, vaid kohandatakse seda vastavalt täiskasvanud õppija
vajadustele ja eelnevatele kogemustele (Märja, Lõhmus, Jõgi 2007, 24).
Täiskasvanute õpiorientatsioon on elukeskne, seetõttu sobivad arutelu objektiks
elulised situatsioonid. Oluline ressurss koolitusprotsessis on õppijate
kogemused, parim õppemeetod seega
kogemuste analüüs. Täiskasvanud õppija juhib ennast ise, mis muudab õpetaja
rolli pigem nõuandvaks ja tingimusi loovaks kui dikteerivaks. (Märja, Lõhmus,
Jõgi 2007, 25.) Lindeman defineerib täiskasvanuõpet kui protsessi, mille
jooksul õppijad saavad teadlikuks oma märkimisväärsest kogemusest ning hakkavad
seda hindama, kogemused tuuakse minevikust esile ja nad omandavad tähenduse
ning ilmneb, et nad on õppijate isiksuste olulisteks ehituskivideks (Knowles,
Holton, Swanson 2005, 38). Lindeman on üks olulisimaid progressiivse käsitluse
esindajaid täiskasvanuhariduses. Erinevatest filosoofilistes käsitlustest tuleb
pikemalt juttu allpool.
Täiskasvanuharidusest
rääkides ei saa me mööda ka täiskasvanute koolitaja mõistest. Kuigi õppimine
saab toimuda ilma õpetamiseta ja õpetamine ilma õppimiseta jääb küsitavaks
(Jarvis 1998, 41), tuleks täiskasvanuhariduses eeldada (arvestades eeltoodud
õppimise ja hariduse eristust) siiski ka koolitaja, juhendaja või kasvõi
moderaatori olemasolu. Täiskasvanute
koolitaja on samuti
lai mõiste, mis hõlmab
inimesi alates täiskohaga koolitajatest kuni nendeni, kelle ametialane tegevus
omab kasvõi mingeid hariduslikke tagajärgi täiskasvanutele (Merriam, Brockett
2007, 16). Näiteks ka töövarju jälgimise all olev spetsialist võib olla
täiskasvanu jaoks koolitaja nagu ka õpikeskkonna moderaator, wikipedia artikli
autor jne. Täiskasvanute koolitajast rääkides peetakse pigem silmas abistajat,
nõustajat, või mentorit, aga mitte klassikalises mõttes õpetajat või juhendajat (Merriam, Brockett
2007, 16). Tänapäeva Eestis on tegelevad
täiskasvanute koolitamisega nii väljaõppinud andragoogid ja kutsetunnistusega
täiskasvanute koolitajad kui ka oma eriala asjatundjad või mingite
esoteeriliste teemade ja elufilosoofiate harrastaja tasemel asjatundjad.
1.2. Inimressursi
arendamine ja filosoofilised käsitused
täiskasvanuhariduses
Täiskasvanuhariduses
valitsevad suurimad filosoofilised käsitlused lasevad aimata nende taga
peituvaid väärtusi. Inimressursi arendamine on kasvav trend
täiskasvanuhariduses ja annab väärtuselise näo, ilmestab ning ühtlasi sildistab
täiskasvanuharidust tervikuna. See põhineb uusaegsel haridusparadigmal ja
loogilisel positivismil, millest tuleb rohkem juttu allpool (vt alapunkt 1.3.).
Inimressursi arendamine on seotud biheivioristliku käsitlusega
täiskasvanuhariduses, aga kuna see on tänapäeva täiskasvanuhariduses väga
levinud trend, siis olen selle eraldi välja toonud ja pühendanud sellele ühe
alapunkti.
1.2.1. Inimressursi
arendamine kui kasvav trend täiskasvanuhariduses
Täiskasvanuhariduse
üks alaliike – inimressursi arendamine – on tänapäeval väga oluliseks saanud ja
tema osatähtsus kasvab kiire tehnilise arenguga või ühiskondlike muutuste
keerises olevates regioonides. Paljud haridusteoreetikud ei pea seda üldse
hariduseks. Inimressursi arendamine on seotud koolituse raames oskuste
õpetamise, treenigu ja drilliga. See on Põhja-Ameerikas käibele tulnud mõiste,
mis tähistab töötajate koolitamist ja nende tööoskuste arendamist (Merriam,
Brockett 2007, 10). See on moodsa
tehnokultuuri ja infoühiskonna ajastu sünnitis, kus riigi majanduslik tugevus
ja konkurentsivõime sõltub oluliselt sellest, kui kõrge tootlikkus on
töötajatel (Merriam, Brockett 2007, 10). Riikidevaheline konkurents ning
tehniline progress käsikäes suurte ühiskondlike muutustega on tekitanud
vajaduse massiliseks töötajate ümberõppeks ja täiendõppeks (Merriam, Brockett
2007, 10). Tegevusvaldkondi on juurde
tulnud ja vanad on muutunud. Keegi Euroopas ega USA-s ei taha ju sütt
kaevandada – inimesed tahaksid tasuvamat ja vähem konti murdvat tööd
teenindussfääris, IT-alal, panganduses jne. Selleks, et seda teha on aga vaja
õppida. Inimressursi arendamine on seega tööjõu vääristamine kõikvõimaliku
õppe- ja koolitustegevuse abil, mis aitab tõsta, teisendada või laiendada
ametialast kompetentsi (Merriam, Brockett 2007, 10). See on kitsam mõiste kui täiskasvanuharidus,
sest ei sisalda huviharidust, vabaharidust, rangelt võttes isegi mitte igat
sorti kõrgharidust. Siiski võib igasugune haridus elu jooksul osutuda
inimressurssi arendavaks – kunagi ei tea, milliseid oskusi elus vaja läheb.
Inimressursi arendamisega on seotud ka suurimad haridusvaldkonna eetilised
dilemmad. Sellest on võimalik täpsemalt aimu saada, kui lahata
täiskasvanuhariduses valitsevaid põhilisi filosoofilisi perspektiive
(allpool). Inimressursi arendamise
esilekerkimist on oluliselt mõjutatud kapitalism ja vaba turumajandus, kuna see
on abimeheks konkurentsi tingimustes, kuid ei saa öelda, et teistsugune
ühiskonnakorraldus selle välistaks. Näiteks oli ka Nõukogude Liidus
spetsialistiharidus väga au sees, kuid ühiskonnas ja hariduses puhusid mõnevõrra liberaalsemad tuuled kui tänapäeva
kapitalistlikus ühiskonnas.
1.2.2. Täiskasvanuhariduse filosoofia
Nii
nagu filosoofia üldiselt, nii ka täiskasvanuharidusega seotud filosoofilised
käsitused tegelevad tähenduse otsimisega. Keskse küsimuseni– mis on selle mõte,
mida me teeme – viib inimesi igatsus oma elu ja maailma mõtestada. Kuid
igatsusest üksi on vähe. Selleks, et mõtestada, on vaja süveneda, uurimisalust
nähtust või objekti kriitiliselt hinnata ja enamasti ka ümber hinnata,
analüüsida – ühe sõnaga filosofeerida (Merriam, Brockett 2007, 27). Oma
filosoofia käib kaasas iga teadusharuga. Haridusfilosoofia tegeleb väärtuste ja
printsiipidega, mis muudavad haridusprotsessi tähenduslikuks, täpsemalt
diskuteerib kesksete mõistete, hariduse eesmärkide, programmide ja õppekavade,
meetodite, õppimise-õpetamise suhte, õpilase ja õpetaja rolli ning ühiskondliku
rolli üle (Merriam, Brockett 2007, 28). Antud alapunkt kitsendab teemat veelgi
ja käsitleb filosoofiat seoses täiskasvanuharidusega. Filisofeerida on vaja
selleks, et oleks selged väärtused, mida me ise tähtsaks peame, mida meie
koolitused ja organisatsioon kannavad – sellest sõltuvad oluliselt meetodid,
koolitaja roll protsessis, programm ja õppesisu
(Merriam, Brockett 2007, 29). Oluline on ka, et koolitajal või
koolitusjuhil ei oleks sisemist väärtuste konflikti organisatsiooni ja
programmidega. Apps ütleb, et filosofeerimine eristab professionaale kõigist
teistest täiskasvanuharidusega tegelevatest inimestest (Merriam, Brockett 2007,
30). Tema väite taga on veendumus, et professionaal teab, mida ta teeb, miks ta
seda teeb ja ta mõtleb selle üle järjepidevalt iga päev, mitte ei muutu
konveieritöötajaks (Merriam, Brockett 2007, 30). Filosoofilised käsitused
aitavad ka valdkonna teoreetilist ja praktilist baasi ühendada, luua
valdkonnast tervikpilt, kõrvaldada ebakõlad ja vähendada mitmetähenduslikkust
(kriitiline paradigma teadustöö meetodina) (Kuurme 2007, 4; Merriam, Brockett
2007, 30). Allpool toon alapunktidena
välja kuus kõige valdavamat filosoofilist käsitust täiskasvanuhariduses.
1.2.3. Liberaalne
käsitus
täiskasvanuhariduses
Selle
valgustusideaalil põhineva käsituse kõrgaeg oli kuni 19. saj keskpaigani, aga
ta on täiskasvanuhariduses omal kohal tänapäevani. Liberaalse käsituse juured
ulatuvad Kreeka filosoofideni, arendajateks on olnud varakristlikud ja
keskaegsed usumehed ning valgustusfilosoofid nagu Locke, Kant ja Hegel.
Õppetegevuses väärtustatakse klassikalisi meetodeid – frontaalset loengut ja
autoriteedikesksust, aga liberaalse hariduse eesmärgiks on intelligentne,
teadlik, informeeritud, kultuurne ja kõlbeline kodanik. (Merriam, Brockett
2007, 33.) Seega, kuigi meetodid seavad õppija pigem kuulaja ja vastuvõtja
rolli, on eesmärgiks siiski ärgitada iseseisva mõtlemise tärkamist ja laia
silmaringi tekkimist. Oluliseks selle käsituse raames peetakse õppe
„hariduslikku väärtust“ mitte kindlate oskuste ja teadmiste selgeksõppimist
(Merriam, Brockett 2007, 34). Liberaalne haridus ei ole mõeldud instrumendiks
ametiredelil tõusmiseks, kuigi võib kasulikuks osutuda aladel, kus on vaja
kultuurialaseid teadmisi. Kui liberaalse hariduse kõrgajal rõhutati igakülgse
hariduse olulisust, siis tänapäeval on see taandunud põhiliselt kirjanduse
uurimisele. Rõhk on pigem humanitaarteadustel. (Merriam, Brockett 2007, 34.)
Selle käsituse olulisus seisneb inimese sidumises kultuuriga. Tänapäeval on
seoses uusaegse haridusparadigmaga levinud erialapõhiste ja instrumentaalsete
teadmiste väärtustamine, vähem hinnatakse kursisolekut kultuuriga ja laia
silmaringi. Samas on aktuaalne probleem väärtuste kadumine ja väärtuseline
segadus ühiskonnas – aga ühiselt tunnustatavad väärtused saavad tekkida läbi
kultuuri ja selle tundmise, sest kultuur on inimeste ühislooming.
1.2.4. Progressiivne
käsitus
täiskasvanuhariduses
Alates
19. saj keskpaigast tekkinud ja teaduse ning tehnoloogia arengust tõuke saanud
uus lähenemine haridusele oli progressiivne (Merriam, Brockett 2007, 35). Selle
eesmärgiks oli kiiresti muutustega kohanev kodanik, kes suudab olla aktiivne
demokraatliku ühiskonna liige ja kujundaja (Merriam, Brockett 2007, 35).
Olulisteks koolitusvaldkondadeks progressiivse käsituse raames on
kodanikukoolituse projektid, põhiharidus täiskasvanutele ja kutseõpe – kõik
selleks, et tagada kodaniku toimetulek ja aktiivne kaasalöömine ühiskonnas
(Merriam, Brockett 2007, 35). Õppeprotsessi fookus liikus seoses progressiivse
käsituse tekkimisega ainelt õpilase vajadustele ja kogemustele. Tekkis
probleemipõhine õpe ja sõnastati tänapäevani täiskasvanuhariduse aluseks olev
postulaat – täiskasvanuhariduse eesmärk on arenev indiviid arenevas ühiskonnas,
kusjuures mõlemad teineteist vastastikku mõjutavad ja arendavad elukestvas
protsessis. (Merriam, Brockett 2007, 35.) Progressiivses täiskasvanuhariduse
käsitluses hakkab juba ilmnema inimressursi arendamise tendents, kuna olulisele
kohale tõuseb kutseõpe (oskuste õppimine) ja poliitiline haridus (ideoloogia).
Selle käsituse tekkimine oli paratamatu, kuna ühiskonnakorraldus muutus
tundmatuseni võrreldes varasemaga.
1.2.5. Biheivioristlik
käsitus
täiskasvanuhariduses
Mis
progressiivse hariduskäsitusega alguse sai, selle viib bisheivioristlik käsitus
loogilise lõpuni ja ühtlasi äärmuseni. Biheivioristliku täiskasvanuhariduse
käsituse keskseks väärtuseks on saavutus ja edu (Merriam, Brockett 2007, 38).
Käsituse aluseks on loogiline positivism, mille kohaselt reaalsus on jälgitav ja
mõõdetav ning asub väljaspool inimest (Merriam, Brockett 2007, 38). Inimese
käitumine, tunded, mõtted jms on determineeritud reaalsusest tulenevate
stiimulitega (Merriam, Brockett 2007, 38). Ka õppetegevuses kasutatakse
biheivioristliku käsitluse kohaselt õigeid stiimuleid ja soodsate tingimuste
loomist õppimiseks (Merriam, Brockett 2007, 39). Kuna reaalsust peetakse objektiivseks ja
väljaspool inimest asuvaks, siis siit tulenevalt on teadmiste ja õppimise puhul
mustvalge arusaam õigest ja väärast. Käsituse kõrgaeg oli 20. saj ja kõige
tüüpilisemad näited biheivioristlikust koolitusest on sõjaväeline väljaõpe,
tehnilise töö töövõtete õppimine jms (Merriam, Brockett 2007, 39).
Eelpoolkäsitletud inimressursi arendamist seostatakse kõige enam just selle filosoofilise
käsitusega. Samuti võib sellega seostada ka tänapäeva lääne kultuuri
tööväliseid ilminguid nagu edukultus (igas mõttes – oluline on olla ilus, tark,
rikas), tarbimismaania jms.
1.2.6. Humanistlik
käsitus
täiskasvanuhariduses
Biheivioristlikule
täiskasvanuhariduse käsitusele kui äärmuslikule inimese isiksuse ja isiklike
motiivide eitajale vastandus 20. saj teisel poolel humanistlik käsitus, mis
tõstis väärtusena haridusprotsessi keskmesse inimese mina-kontsepsiooni,
inimloomuse, inimese vabaduse ja autonoomsuse ning seadis hariduse eesmärgiks
selle, et õpilane suudab luua isiklikult tähenduslikku maailmapilti (Merriam,
Brockett 2007, 40). Täiskasvanuhariduse päevakajaliseks teemaks muutus enese
juhitud õppimine ja koolitaja roll muutus toetavaks ning suunavaks, samas
tõusis olulisele kohale õpilase ja koolitaja suhe (Merriam, Brockett 2007, 40).
Õpilase pühaks kohustuseks humanistliku käsituse kohaselt on enese arengu
jälgimine ja mõtestamine, püüd areneda niipalju kui võimalik ja muuta seeläbi
paremaks inimkond tervikuna (Merriam, Brockett 2007, 40). Diametraalselt erinev on biheivioristliku ja
humanistliku suundumuse motivatsioonikäsitlus – esimene tunnistab ainult välist
motivatsiooni, teine sisemist. Humanistliku suunitlusega hariduses haakub hästi
Sartre´i eksistentsialismi käsitlus. Oma artiklis Eksistentsialism on humanism ütleb ta: „... olen vastutav
iseenda ja kõigi inimeste eest ja loon oma valikutega teatud inimesepildi;
ennas valides valin ma inimese.“ Sellega on mõeldud, et inimene on oma valikutes
vaba, aga just see vabadus panebki ta õlule vastutuse inimkonna inimnäolisuse
eest – kõik, mida inimene otsustab loob teda ennast ja läbi tema inimsuse ka
kogu inimkonda. Kõik, mida me teeme, peaks seega olema kantud kaalutlusest, et
kui ka kõik inimesed nii teeks, oleks see ikkagi hea. See on humanistliku
suunitluse filosoofiline tuum.
1.2.7. Kriitiline
käsitus
täiskasvanuhariduses
Täiskasvanuhariduse
kriitiline käsitus põhineb Karl Marxi teooriatel (Merriam, Brockett 2007,
43). Kuulsaim selle suuna esindaja
haridusmaastikul on brasiilia täiskasvanuhariduse guru Paulo Freire (Merriam,
Brockett 2007, 42). Kesksel kohal
selles käsituses on vabastav haridus ja klassivõitlus, sotsiaalsed muutused
(radikaalsed ümberkorraldused kuni demokraatliku riigistruktuuri muutmiseni
välja), samuti ennast juhtiv õppija (Merriam, Brockett 2007, 43). Inimesi suunatakse kriitilise käsituse
raames pidevale valvsusele, kuna hariduses peituvad ohud - seda saab kasutada
nii ideoloogiliseks töötluseks ja töölisklassi allutamiseks kui ka vabastavaks
õppimiseks (Merriam, Brockett 2007, 43).
Õppija peab kujundama endas välja kriitilise teadvuse, olema teadlik
jõududest, mis kontrollivad tema elu ja astuma neile vastu (Merriam, Brockett
2007, 44). Selle haridusparadigma sihtgrupid on naised (naisõiguslus), rõhutute
grupid ja vähemusrühmad (Merriam, Brockett 2007, 44). Märgatav on kriitika tehniliste kompetentside
treenimise suhtes ja mõningane tagasipöördumine valgustusideaalide poole (inimene
peaks olema mitmekülgselt haritud, mitte mutrike masinavärgis, kes oskab ainult
üht liigutust teha). Haridust kandvate väärtustena toob kriitiline käsitus
selgelt välja võrdsuse, õigluse ja vabaduse (Merriam, Brockett 2007, 44). See
suundumus rõhutab hariduse vabastavat mõju igas mõttes. Alates lihtsa
kirjaoskuse vabadust laiendavast mõjust kuni selleni, et kriitiline mõtlemine
võib vabastada inimese enesepettusest, teistepoolsest pettusest ja
ideoloogilisest töötlusest.
1.2.8. Konstruktivistlik
käsitus
täiskasvanuhariduses
Konstruktivistlik
käsitus täiskasvanuhariduses vastandub filosoofilise poole pealt täielikult
biheiviorismile. Selle käsituse filosoofiline tuum põhineb seisukohal, et
reaalsust saab tajuda ainult subjektiivselt ja ilma vaatlejata ei pruugi seda
olemaski olla (Merriam, Brockett 2007, 46). Seda filosoofiat aitab mõista
Schrödingeri kassi näide. 1935. a kirjeldas füüsik Schrödinger mõttelist
eksperimenti kassiga, kes pannakse tugevasse kasti (kuhu ei ole võimalik
väljaspoolt piiluda) koos mürgiampulliga, mille võib, aga ei pruugi vallandada
radioaktiivse aine lagunemisest tekkiv osake tunni aja jooksul. Matemaatiliselt
on kassi nägemata võimalik välja arvutada kõik tema võimalikud seisundid, aga
võimatu on öelda, kas ta on elus või surnud enne, kui me teda näeme. Alles
vaatlusakt muudab kassi elusaks või surnuks. Aga me ei tea ette, kummaks.
Schrödingeri arvates on võimalik, et kassiga ei juhtugi enne vaatlusakti midagi
- ta eksisteerib tõenäosusena, mis manifesteerub alles vaatluses. (Paul 2007,
517.)
Lihtsustatult
võib öelda, et konstruktivistliku käsituse järgi on indiviid iseenda ainus
tõeline reaalsus ja teadmine on tähendus, mille inimene loob oma kogemustest
lähtuvalt. Enesejuhitavus peaks seega olema konstruktivistliku hariduskäsituse
essents. Aga sellesse ei saa suhtuda kui individualismi või lausa egoismi
õhutavasse hariduskäsitusse. Lisaks indiviidi tähtsustamisele tähtsustatakse
selles käsituses ka gruppi ja ühist koostöist tähenduste loomist õppimise
käigus (Merriam, Brockett 2007, 46).
Ennastjuhtiva õppimise kõrval kerkib esile ka meie juhitud õppimine.
Paljud täiskasvanuhariduse autoriteedid on kritiseerinud seisukohta, nagu oleks
ennastjuhtiva ja elukestva õppimise
eelduseks ja tuumaks vaid autonoomne mina (Merriam, Caffarella 1999,
Matuszowicz 1996, viidanud Kerka 1999; Zhao, Biesta 2012, 335). Ennastjuhtiva
õppimise juures tuleks tähelepanu pöörata ka selle koostöisele ja inimeste
vastastikmõjudel põhinevatele aspektidele (Kerka 1999). Mitmed uurijad on
jõudnud järeldusele, et ühine õppimine suurendab ka iga üksiku õppija
enesejuhitavust, O'Donnell toob mängu mõiste "meie juhitud õppimine"
(Kerka 1999). Zhao ja Biesta rõhutavad, et elukestval õppel ei saa olla
moraalset mõõdet ilma inimeste omavaheliste suheteta ja ilma dialoogita
"tähenduslike teistega" tuues näiteks Taylori teooria, kes räägib
"minast" koostöö ja vestluste võrgustikus (2012, 337, 340). Selgub, et paljud täiskasvanuhariduse
autoriteedid kalduvad sisuliselt konstruktivismi. Konstruktivistlik käsitus
püüab leida koostoimimise viise, ühiseid tähendusi ja väärtusi ja läbi selle
arendada ühiskonda. Selline käsitus vastab minu arvates kõige rohkem
tänapäevastele hariduslikele vajadustele.
On ju nonsenss rõhutada üle kõige individualismi olukorras, kus
inimpopulatsioon on maailma ajaloo suurim, samas on individualismi toetamine
võtmetähtsusega, et inimene suudaks enda vastu aus olla ja enda, teiste ja
maailmaga toimuvaid muutusi adekvaatselt ning õigeaegselt mõtestada. Oleme
olukorras, kus dogmasid ja kivinenud ideoloogiaid ei saa endale lihtsalt enam lubada,
kuna maailmavaadet tuleb korrigeerida pidevalt.
1.3. Hariduslik
paradigma Eestis ja selle probleemid
Rääkides
hariduslikust paradigmast Eestis, tuleb vaadelda haridust tervikuna – selles
osas ei ole võimalik ega mõistlik täiskasvanuharidust elualgusharidusest
eraldada, kuna kõik me (nii täiskasvanute koolitajad, täiskasvanud õppijad kui
ka need, kes täiskasvanuna enam õppida ei taha) tuleme oma lapsepõlvest ja
tahes-tahtmata põlistame kasvõi osakest sellest süsteemist, millega me harjunud
oleme. Selles peatükis räägingi täna valitsevast hariduslikust paradigmast
Eestis ja selle muutuse vajadusest. Ilmselgelt ei ole sisulised muutused nii
kiired tulema, kui vajadused nende järgi. Suurte paradigmade muutumine on alati
pikaajaline ja valuline protsess.
Graubergi
väitel valitseb Eestis praegu uusaegne haridusparadigma, mis on esile kerkinud
juba 17.-18. sajandil ja põhineb
loogilisel positivismil (2004, 117-118). Uusaegne haridusparadigma vastab
täiskasvanuhariduses biheivioristlikule käsitlusele ja inimressursi arendamine
on üks selle väljundeid (Merriam, Brockett 2007, 38, 10). Seega pole see
pelgalt pedagoogika probleem. Erich Fromm juhtis tähelepanu uusaegse paradigma
kitsaskohtadele juba 1976. a oma raamatus Omada või olla kui ütles välja oma mõtted õppimise
kohta (2001, 33). Fromm eristab omavat
ja olevat õppimist (Fromm 2001, 33). Omav õppimine (sarnane koolituse ja drilli
kontseptsioonile, aga natuke veel äärmuslikum) on säilitamise ja soorituse
põhine – õpilane talletab võimalikult täpselt lektori/õpetaja öeldu, sooritab
eksami ja kohtleb õpitut kui omandit, mis seisab temast väljaspool nagu ka
auto, riided ja majapidamistarbed, mida saab osta ja seeläbi omandada; selline
õppimine ei avarda ega rikasta õpilase isiklikku mõttesüsteemi (Fromm 2001,
33). Olev õppimine (vastab ennastjuhtiva õppimise ideaalile ning
progressiivsele, humanistlikule ja konstruktivistlikule käsitlusele
täiskasvanuhariduses) haarab õppeprotsessi õpilase enda eelnevaid teadmisi,
kogemusi ja mõtteid ning muudab neid (Fromm 2001, 33). Olevas õppeprotsessis
õpilane võtab õpitu endasse vastu ja reageerib sellele aktiivselt ja loovalt,
tekitades endas uusi mõtteid, vaateid ja küsimusi (Fromm 2001, 33-34).
Jarvise
käsitluste kohaselt on küsimuste esitamine õpivajaduse ilming ja see saab
ilmsiks ka täiskasvanueas, mitte vaid lapsepõlves „miks“-perioodi ajal (Jarvis
1998, 34). Täiskasvanuharidust on nii
Knowles kui Jarvis iseloomustanud sarnaselt Frommi oleva õppimise
kontseptsioonile, eriti selles osas, mis puudutab oma kogemuste kaasamist
õpiprotsessi, aga ka õppija aktiivsust
(Märja, Lõhmus, Jõgi 2007, 28-29, 33). Tasuks veel ära märkida, et
sarnaselt koolituse ja hariduse eristumisele nende kestuse järgi, eristab Fromm
omavas õppimises infohulga omandamist/omastamist kui lõpetatud protsessi (vrd
koolitus – kindla ajaühiku vältel toimuv) ja olevas õppimises kestvat
protsessi, õppimises elamist (vrd haridus – elukestev protsess) (Fromm 2001,
33).
Uusaegne
paradigma peab teadmisi absoluutseks ning välistab alternatiivsuse ja subjektiivsuse
nii hariduses kui ka teaduses (humanitaar-, sotsiaal- ja loodusteadused
pannakse metodoloogiliselt ühte patta, kuigi meetodid sobivad vaid
loodusteadustele) (Grauberg 2004, 118-119). Teadmiste asemel peaks õppimises
kesksel kohal olema tarkus (Grauberg 2004). See olekski paradigma muutus
hariduses, kuna infoühiskonnas on teadmisi võimalik saada lõputult, peab
inimesel olema tarkust valida, mis talle sobib, mis teda arendab ja mida talle
vaja on. Sellist mõtteviisi kultiveerib otseselt konstruktivistlik käsitlus
täiskasvanuõppes, kuna seob indiviidi arenguga tähenduse loomise ja sootsiumi
arenguga ühiste tähenduste loomise ning koostöö.
Tegelikult
võibki neid ühiselt loodud tähendusi nimetada ühisteks väärtusteks (allpool
tuleb juttu väärtustest kui inimese sisemistest veendumustest, mis tekivad
selle põhjal, mida inimene ise oluliseks peab ehk millele ta tähenduse
omistab). Ja tänapäeva suurim haridsuparadigmaatiline ning ka inimeste
mõtteviise haarav eneseületusele kutsuv muutus ongi harjumine sellega, et pole
tõsikindlaid, ümberlükkamatuid teadmisi ega väärtusi – neid luuakse kogu aeg
inimeste poolt ühiskonnas ja nad on alati dünaamilised. See ei tähenda muidugi
kaldumist esoteerikasse, teaduse kui niisuguse surma ja kriitilise mõtlemise
minetamist. Ka teaduses tuleks leida uued lähenemised – Kuurme rõhutab
kriitilise paradigma sobivust sotsiaalteadustesse ja lõputute kvantitatiivsete
uuringute nonsenssi ilma kriitilise paradigma osaluseta (Kuurme 2007, 4).
Eelnevat kokku võttes selgub, et uusaegne paradigma nii teaduses kui hariduses
on lootusetult ajale jalhu jäänud. Enam ammu ei saa me endale lubada luksust
toetuda vaid kümnele käsule ja elada oma elu samade veendumustega nagu meie
vanemad. Samuti ei saa me enam kindlad olla info tõsikindluses, kuigi valitseb
info üliküllus. Faktid, mida oleme harjunud tõeks pidama, muutuvad iga päev ja
parim, mida me teha saame, on sellega harjuda ja elama õppida.
2. Eetika ja sellega seotud mõisted
Selles
peatükis avan eetika, moraali ja väärtuste mõisted, räägin natuke nende
ajaloolisest kujunemisest ja
kaksikmoraalist. Need on tänapäeval olulised ja aktuaalsed teemad nii täiskasvanuhariduses kui ka kogu Eesti ühiskonnas.
2.1. Eetika
ja moraal
Eetika
tuleneb etümoloogiliselt kreekakeelsest sõnast ethos, mis tähendab kommet, harjumust
(Sutrop 2012, 1; Lill 1997, 504). Eetika ehk moraalifilosoofia liigitub
praktilise filosoofia alla kuna ta aitab lahendada igapäevaelus kerkivaid
praktilisi probleeme – see on teoreetiline arutlus sellest, mis on moraalsus
(Frankena 1973; Laanemäe 2000; Sutrop 2000, 1639). Eetika liigitus ja mõiste
pärineb Aristoteleselt (Lill 1997, 503).
Roomas
võttis Cicero kasutusele mõiste moraal, (ld
k mores – komme) (Lill 1997, 504; Sutrop
2012). Moraalsus ehk kõlblus on suures osas sotsiaalne ettevõtmine, sotsiaalne
reaalsus, mis eksisteerib enne inimese sündi, millesse ta sündides satub,
milles ta elu jooksul osaleb (ka selle muutmises) ja mis jääb süsteemina alles,
kui inimene siit elust lahkub (Frankena 1973). Ühiskonnas valitsevad
moraalinormid ei ole aga kunagi üheselt tunnustatud ja ei välista teistsuguste
normide kehtimist väiksemates gruppides ja üksikisiku tasandil (Frankena 1973).
Tõenäoliselt selle tõttu ongi eetika ja moraal tekitanud poleemikat kogu
inimajaloo vältel.
Läbi
erinevate ajastute on usutud nii ülimate moraaliprintsiipide olemasolusse, mida
inimene ei saa muuta (antiikfilosoofia ideede riik, kristliku moraali 10 käsku)
kui ka sellesse, et moraalinormid on täielikult kultuuri- ja ajastusõltelised
ning kogukonna ja inimese dünaamiline ühislooming (Sartre´i eksistentsialistlik
inimesekäsitlus, Kanti kategoorilised imperatiivid). Frankena eristab eelratsionaalset
grupimoraali ehk tava ja teadvustatud refleksiivset moraali, kus moraalsus on
osa inimese isiklikust mina-pildist (1973). Moraal eristub seadustest selle
poolest, et on mitteformaalne, aga muus
osas toimib see nagu seadus - moraal on regulatsioonimehhanism, millel on
oma normid ja sanktsioonid (Sutrop 2012,
3). Moraalinormid on nö „kirjutamata seadus“. Sanktsioonid jagunevad välisteks
(avalik arvamus, põlgus, koostööst keeldumine) ja sisemisteks (häbi,
süümepiinad) (Sutrop 2012, 3). Moraalinormide järgimist eeldatakse kõigilt
kogukonna liikmetelt. Moraal on kirjutamata kogukondlik kokkulepe, mis peaks
tagama kõigile liikmetele võimalikult hea elu teisi liikmeid kahjustama.
2.2. Eetilised
paradigmad Euroopas
Eetika
arengus Euroopa aladel on olnud kaks suurt paradigmat. Murranguline muutus
toimus 17. Sajandil seoses teaduse arenguga (Delius, D. jt 2007, 32). Klassikaline paradigma (antiikaeg) tegeles
hea elu ja õnne küsimustega indiviidi tasandil (Platon). Põhiküsimusteks olid –
mis on õnn? Kuidas saada õnnelikuks? ja teised küsimused „õigest eluviisist“
(Sutrop 2012, 5; Viik 2005). Antiikaja vooruste eetikast on pärit hedonistlik
tees – õnn peitub iha objektide poolt pakutavais naudinguis (Viik 2005), mis ka
tänapäeval näib määravat üsna paljude inimeste elu. Aristoteles ei jutlustanud
siiski sõna otseses mõttes hedonistlikust eetikast – tema loomutäiuste teooria
pidas ideaalseks mõõdukust (keskteed) kõiges (Lill 1997, 511) peale mõistuse
arendamise. Hing on Platoni Phaidroses
kaarik, mida mõistus juhib, et hobused (himu ja tahe) seda rappa ei veaks
(viidanud Lill 1997, 508). Seega mõistuse arendamisega ei saa liiale minna.
Platoni järgi peaks neli loomutäiust (tarkus, õiglus, tasakaalukus ja vaprus)
kuuluma ideaalse riigi kodanikele; ja oluline sealjuures ei ole mitte inimene
kui selline oma isiklikes ja ühiskondlikes suhetes vaid hinge toimimine ja
selle erinevate osade omavahelised suhted – eetikakategooriate asupaigaks oli
hing (Lill 1997, 507-508). Seega ei saa klassikalise eetika inimesekesksust
tõlgendada isekusena – õnneliku ja loomutäiustele vastava elu elamine iga
inimese poolt peaks viima samasuguste täiuste järgi toimiva ühiskonnani.
Uusaegse paradigmaga võrreldes on ühiskonnale lähenetud lihtsalt teisest otsast
– üksikisiku poolt.
Uusaegne
paradigma (al 17-18. saj) tõi eetika keskseks küsimuseks õigluse - see viis
fookuse indiviidilt ühiskonnale (Sutrop 2012, 5). Keskseks said küsimused
inimeste kooselust ning vastastikest õigustest ja kohustustest (Sutrop 2012,
5). Kõige parem praktiline näide sellest
on õigussüsteemi arendamine ja ühtlustamine ning turvalise majanduskeskkonna
loomine Euroopa Liidu riikides. Eetikaküsimuste fookuse nihkumine
ühiskondlikele küsimustele on tegelikult paradoksaalne, sest samaaegselt
sellega on toimunud lääne kultuuriruumis individualismi võidukäik
inimkäsitluses (Delius, D. jt 2007, 32). Uusaegne paradigma toetub
positivistlikule filosoofiale ja lähtub eeldusest, et objektiivne reaalsus
väljaspool inimest on olemas ning tegelikult on võimalik jõuda objektiivse
variatsioonideta tõeni. Sellega seoses on ühiskonna probleeme hakatud lahendama
väljaspool inimest – täiustades õigussüsteemi ja reguleerides inimeste
kooseksisteerimist puudutavaid aspekte, eeldades, et kui kõik on hästi
korraldatud inimest ümbritsevas keskkonnas, küll siis ka inimestel hea on.
2.3. Eetika
alaliigid tänapäeval
Eetikat
saab liigendada järgmiselt:
- metaeetika (analüütiline eetika) – uurimus eetikast, mis tegeleb eetikaterminite (hea/halb, voorus/pahe jne) keelelise ja tunnetusliku analüüsiga ning väärtus- ja moraaliotsuste struktuuri ning loomusega;
- normatiivne eetika – eetikateooriate konstrueerimine, moraalireeglite sõnastamine;
- kirjeldav eetika – ajalooline või teaduslik vaatlus, mis kirjeldab moraalsust ühes või teises kultuuris või ajastus;
- valdkondlik eetika – käsitleb konkreetsele valdkonnale omaseid moraaliprobleeme;
- kutse-eetika – tegeleb kutsealase käitumisega seotud moraalinormidega, professiooni funktsioonist ja eesmärkidest tulenevate väärtuste alusel sõnastatud hea käitumise tavadega (Sutrop 2012; Frankena 1973).
Sutrop
paigutab valdkondliku ja kutse-eetika veel eraldi praktilise eetika
kategooriasse (2012). Edaspidi keskendun oma töös põhiliselt haridusvaldkonnaga
seotud praktilisele eetikale ja andragoogi ning täiskasvanute koolitaja
kutse-eetikale.
2.4. Väärtused
Rääkides
eetikast ja moraalist, ei saa mööda vaadata väärtustest, kui moraali ja eetika
alustaladest. Paljud uurijad peavad väärtusi inimeste hinnangulisteks
veendumusteks (Leung, Bond 1998, viidanud Niit 2004, 319). Väärtus võib olla
ükskõik mis - materiaalne või ideaalne, idee või institutsioon, tegelik või
kujuteldav, kõik see, mille suhtes inimene võtab hinnangulise seisukoha (Raav,
Peetsman 2010, 4). Väärtused on enamuse poolt heaks kiidetud ja omaks võetud
arusaamad sellest, mis on hea ja halb, lubatud ja keelatud, ilus ja inetu,
kasulik ja kahjulik (Aimre, 2005, viidanud Raav, Peetsman 2010, 4). Aimre
definitsioon käib väärtuste kohta ühiskonnas, aga nii nagu moraal, võivad ka
väärtused varieeruda ühiskonna ja üksikisiku tasandil. Nagu eelnevast näha, on
väärtused individuaalsemad kui moraal. Kui moraalinormid saab siduda
ideoloogiaga, siis väärtus eeldab indiviidipoolset heakskiitu, väärtuse
tunnustamist, väärtustamist, tähtsaks pidamist.
Küllaltki
tavaline on läbi aegade olnud ja on ka tänapäeval kaksikmoraal, mis tähendab,
et käitutakse avalikult küll üldtunnustatud moraalinorme järgides, aga
tegelikkuses üldtunnustatud väärtusi omaks ei võeta ja salaja elatakse teiste,
enda poolt väärtustatud normide järgi. Kaksikmoraal käib kaasas paljude
religioonide äärmuslike sektidega ja äärmuslike ideoloogiatega. Eestlaste jaoks
on ehk kõige tuttavam Nõukogude Liidu võimu aegne kaksikmoraal, kui iga „õige
eestlane“ üritas „suurt isamaad“ kuidagi õõnestada, jäädes siiski pealtnäha
korrektseks. Väärtusteks, mida tunnistati olid eestlastele siis eestlus ja
isamaalisus, aga moraalinormid, mida pealtnäha järgiti olid sotsialistlikust
Nõukogude Liidu ideoloogiast kantud. Seega on väärtus eetika kõige intiimsem ja
personaalsem osa ning ühtlasi sõltub väärtustest ja nende omaksvõtmisest see,
kas inimese käitumine on tegelikult moraalne või elab inimene kaksikmoraalis.
2.5. Kõneldud ja elatud väärtused – kas kaksikmoraal ?
Ajaloos
tagasi vaadates tundub, et inimesele on loomuomane kaksikmoraal. Kõneldud ja
elatud väärtuste vahel on alati olnud vastuolu (Kuurme 2011, 6). Seneca ja
Aristoteles väärtustasid askeesi ja mõõdukust ning ülistasid vaimu ja mõistuse
arendamist ning mõtlemist (nende tegevustega ei olnud võimalik liiale minna ja
neile võis kõik ohvriks tuua), vähemalt oma sõnavõttudes ja kirjatöödes (Platon
2003, 59; Seneca 2008, 50, 51, 228). Need olid nende filosoofide ja selle
ajastu kõneldud väärtused. Nietzsche rääkis kristliku moraali
silmakirjalikkusest, ja pööras väärtused pea peale tähtsustades maist ja
füüsilist elu, need olid tema kõneldud väärtused. Tegelikkuses oli Nietzsche
haige ja nõrk mees, kelle karjäär lõppes hullumeelsusega 44-aastasena (Delius,
D. jt 2007, 90). Oma filosoofiliste tõdemusteni - kristlike väärtuste
ümberpööramiseni ja ekstreemse elujaatava käsitluseni jõudis ta suuresti tänu
pikkadele ja piinavatele haigustele, mis tema keha ja vaimu vintsutasid (Nietzsche 1996, 15). Seega võib öelda, et tema
kõneldud väärtused olid soovunelm ja oma elus ei olnud tal võimalik väga pikka
aega tervist ja kehalist heaolu nautida. Seneca ja Aristoteles, kes
väärtustasid üle kõige vaimu ja mõtlemist ning pidasid füüsilisi toiminguid,
keha teenindamist jms ajaraiskamiseks, olid pereinimesed, neil olid naised ja
lapsed ning hea tervis kuni surmani. Seneca ja Aristoteles kumbki ei surnud
loomulikku surma – selles suhtes elasid nad oma jutlustatud väärtuste järgi –
ei kartnud surma ja läksid sellele rahulikult vastu, aga oma elu jooksul tegid
nad siiski valikuid, mis pole vaimu ja mõistuse arendamiseks hädavajalikud.
Seega elatud ja kõneldud väärtuste vahel on tõepoolest vastuolu ja mis iganes
parasjagu kultuuriruumis väärtusena üleval on – tegelik elu erineb sellest
alati, kuna väärtused on ideaalsed, elu aga mitte ja paljud asjad elus ei ole
inimese poolt ette määratavad.
Tiiu
Kuurme väidab, et tänapäeval on see vastuolu kadunud ja nii kõneldud kui elatud
väärtused on seotud hedonismiga (2011, 7). Hedonistlik eetika toob väärtusena
välja isikliku heaolu ja õnne ning selle saavutamiseks populaarse hedonismi
käsitluse kohaselt piisab labaselt öeldes sellest, kui inimene saab, mida ta
tahab. Näiteks head süüa, meelelahutust jm mõnusat äraolemist.
Tõnu
Viik on läbi viinud uurimuse inimeste unistuste teemal ja selgub, et vastuolud
elatud ja kõneldud väärtuste vahel ei ole kadunud. Veelgi enam - selguvad vastuolude tagamaad. Oma essees Objektiivne ja subjektiivne
õnn toob Tõnu Viik välja
vastuolu inimeste sisemiste ihade ja selle vahel, kuidas inimesed reaalses elus
neid rahuldada püüavad - kui Viigi uurimus unistuste tüüpobjektidest tõi välja,
et kõigepealt igatsevad inimesed avalikku tunnustust, siis head lähisuhet ja
lõpuks rikkust, siis reaalses elus kulutab inimene kõige rohkem aega raha
teenimisele (2008). See ei tähenda aga, et inimene unistaks kõige rohkem
rikkusest - raha on ainult vahetusväärtus (Viik 2008), nii reaalses elus, kui ka unistustes.
Unistustes julgeme endale vahest avameelsemalt tunnistada seda, mida me
tegelikult tahame, aga reaalses elus on raha kõige lihtsam saada. Ka on laialt
levinud arusaam, et raha annab meile lisaks kaupadele ka teiste inimeste
tunnustuse ja võimaluse leida parem elukaaslane (Viik 2008). Seega sellest, et
inimene kulutab kõige rohkem elus raha teenimise peale, ei saa järeldada, et ta
raha kõige olulisemaks peab (Viik 2008). Viigi uurimus toob välja, et inimesed
ihaldavad tegelikult sotsiaalset tunnustatust, kõiki teisi asju ihaldavad
inimesed selleks, et seda sotsiaalset tunnustatust saada (2008). Ilus, kaasaja
standarditele vastav välimus, uhke auto, ihaldusväärne kaaslane, raha – need
kõik on pelgalt vahendi rollis, et lunastada rohkem sotsiaalset tunnustust ja
välistada kogukonnast väljaheitmist, mis inimese kui sotsiaalse looma jaoks on
vahest kõige ürgsem ja tuumakam hirm.
Eeltoodut
arvestades saab öelda, et ka tänapäeva ühiskonnas eristuvad elatud ja kõneldud
väärtused – hedonistlikud väärtused on elatud väärtused (indiviidi tasand), aga
kõneldud väärtused on tänapäeva Euroopas õiglus ja tolerantsus (ühiskondlik
tasand). Tõnu Viigi järelduste põhjal saab aga väita, et elatud ja kõneldud väärtuste
vahel ei ole otsest vastuolu – praktika lihtsalt erineb teooriast olemuslikult
ja elatud väärtuste kaudu üritatakse jõuda kõneldud väärtusteni. Pagendatus
sootsiumist on inimese koletumaid hirme ja seega mehhanismiks, mis sunnib
kogukonna moraalinorme järgima. Kõneldud väärtused (õiglus ja tolerantsus)
peaks ühiskondlikul tasandil tagama selle, et inimest ei heideta asja eest
teist taga kogukonnast välja. Seega nii kõneldud kui elatud väärtused on
suunatud ühe eesmärgi poole – elada turvaliselt ja mõnusalt koos.
3. Täiskasvanute koolitajaga seotud
Eetilised probleemid Eesti täiskasvanuhariduses
Selles
peatükis tulen teooria juurest praktika juurde ja käsitlen täiskasvanute
koolitaja ja seadusandlusega seotud eetilisi probleeme Eestis. Pikemalt räägin
väärtustest, väärtusarendusest ja selle vajalikkusest Eestis, võimalusest teha
koolitusi kinnitatud õppekavata ja kutsetunnistuseta ja sellega seotud
probleemidest. Lisaks tuleb pikemalt juttu täiskasvanute koolitaja
kutse-eetikast ja kutsest, nende vajalikkusest ja ohtudest, mis kaasnevad
ühiste ja avalikult tunnustatud väärtuste puudumisega täiskasvanuhariduses.
3.1. Väärtused ja väärtusarendus Eesti ühiskonnas
Selge
ja kõigile kogukonnaliikmetele vastuvõetav moraal on demokraatia aluseks ja
võimaldab selles elavatele inimestele enam-vähem hea elu. See on põhjus, miks
väärtustest on palju juttu meedias ja miks nendega tegeletakse ka riiklikul
tasandil. Küsitavaks jääb vaid see, kas väärtused kui miski, mille järgi
elamiseks peab inimene need omaks võtma kui iseenda veendumused, on riiklikul
tasandil märkimisväärselt mõjutatavad.
Eesti
ühiskonna jätkusuutlikkuse seisukohast olulisi väärtusi sõnastatakse ja
püütakse säilitada ning arendada riikliku programmi Eesti ühiskonna väärtusarendus
(edaspidi EÜV) 2009-2013 abil, mille fookus on suunatud eelkõige laste ja noorte
väärtuskasvatusele. Väljakujunenud väärtushinnangud on väga intertsed, siiski
on nende suunamine mingil määral võimalik (EÜV
2009, 3). Sellepärast ongi fookus suunatud eelkõige lastele ja noortele,
kelle väärtushinnangud ei ole veel välja kujunenud. EÜV-s jagatakse väärtused:
moraalseteks
- ausus, hoolivus, õiglus, inimväärikus, lugupidamine iseenda ja teiste vastu;
sotsiaalseteks
- vabadus, demokraatia, õiguspõhisus, solidaarsus, vastutus, rahvuslus,
emakeel, kultuuriline mitmekesisus, sallivus, sooline võrdõiguslikkus.
Üks
programmi eesmärke on ühitada Eestis valitsevad väärtused üldeuroopalike ja
üldinimlike väärtustega. Sotsioloogilised uurimused on näidanud, et Eesti
inimest iseloomustab Euroopa Liidu keskmisega võrreldes suurem suundumus
individuaalsetele naudingutele ja väiksem kollektiivse vastutuse tähtsustamine
(EÜV 2009, 2). Väärtuskasvatusega seoses tähtsustatakse EÜV-s koolikultuuri,
sotsiaalseid suhteid ja eeskujusid väärtuste kandjana.
3.2. Täiskasvanute koolitaja
kutse-eetika ja selle tähtsus
Nagu ühiskonnas tervikuna, nii ka täiskasvanute
hulgas saavad väärtused levida vaid kultuuri, suhete ja eeskujude kaudu. Siin
on täiskasvanute koolitajal eriline roll, sest ta esindab oma isikus kõike
kolme aspekti – vahendab vähemalt mingit osa kultuurist, on suhtes õpilastega
ja annab eeskuju.
3.2.1. Täiskasvanute koolitaja/andragoogi
kutse-eetikakoodeks
Eesti
Täiskasvanute Koolitajate Assotsiatsioon Andras (edaspidi ETKA Andras) on välja
töötanud täiskasvanute koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeksi, mis annab
täiskasvanute koolitajale üldised eetilised suunised, mille abil koolitaja saab
enda tööd juhtida, teiste koolitajate tööd hinnata ja millega tutvudes ka
õpilased teavad, millised standardid oleksid täiskasvanute koolitaja juures
ootuspärased. Täiskasvanute koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeks seab
kõrgeimaks eetiliseks printsiibiks üksikisiku väärikuse austamise ja
inimõiguste säilitamise ning kaitsmise. Eetiline koolitaja on koodeksi järgi
lisaks eelmainitule ka aus, professionaalne, salliv, lugupidav, avatud,
vastutusvõimeline, tasakaalukas ja kohusetundlik ning rakendab kõiki neid
omadusi koolitustöös õpilastega.
Täiskasvanute
koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeksi rikkumisel, tuleb eetiline konflikt
osapoolte vahel lahendada. Kui probleem ei lahene, võib ETKA Andras
eetikakomisjon teha koolitajale suulise või kirjaliku hoiatuse või algatada
kutsetunnistuse peatamise. Sellised sanktsioonid ei toimi muidugi nende
koolitajate puhul, kellel kutsetunnistust pole ja neid on Eestis palju.
Vastavalt ETKA Andras kodulehe infole, on Eestis hetkel vaid 363 kutsega
täiskasvanute koolitajat. Kui laste õpetamisel ei kujuta keegi ettegi, et
õpetaja võiks olla ilma vastava ettevalmistuseta, siis täiskasvanuhariduses on
see üsna levinud. See ei pruugi tähendada, et koolitaja on oskamatu ja tema
koolitused on sisutühjad, halvasti korraldatud ning kahtlastele väärtustele
üles ehitatud, aga kindlustunnet ei anna samuti miski. Terve mõistus ütleb, et
koolitusalane ettevalmistus tuleb koolitajale kindlasti pigem kasuks kui
kahjuks. Standardiseerimata tööpõllul sünnib katse-eksituse meetodil uusi
meetodeid ja strateegiaid, kuigi kindlasti on sedasi ka sadu kordi
taasleiutatud jalgratas.
3.2.2. Täiskasvanute
koolitaja oluline roll väärtuste kandjana, väärtuselise eeskujuna ning väärtuste levitaja ja arendajana.
Kuigi
riiklik programm Eesti
ühiskonna väärtusarendus 2009-2013 lähtub paljude uurijate poolt tunnustatud tõsiasjast, et täiskasvanud
inimese väljakujunenud väärtushinnangud on väga inertsed (Leung, Bond 1998,
viidanud Niit 2004, 319) ja on just selle pärast suunanud programmi fookuse
pigem lastele ja noortele, tunnistab
see siiski ka täiskasvanute väärtuste süsteemi ümberkujundamise võimalikkust ja
tegeleb sellega. Seda, et täiskasvanute väärtushinnaguid saab muuta ja vägagi
drastiliselt, illustreerivad arvukad näited ajaloost, kus karismaatilised ja
võimukad juhid on suutnud muuta suurte rahvahulkade väärtushinnanguid vastavalt
sellele, mida nad ise õigeks peavad. Markantseim ja üldtuntud näide on
loomulikult Adolf Hitler.
Veel
üks hea näide on kogukonnaliider Jim Jones, kelle karismaatilisus mõjutas inimesi
sedavõrd, et nad järgisid teda pimesi. See mees oli vabatahtlike kogukonna
(Peoples Temple Agricultural Project) juht, kes arvukatel koosolekutel
muuhulgas agiteeris inimesi kollektiivsele enesetapule, kui kommuuni peaks
ähvardama välisoht (ka soovimatu tähelepanu näol). 1978. a külastas kongresmen
Leo Ryan kaaskonnaga kommuuni ja küsitles inimesi, kas neile meeldib elu nn
„Jonestownis“. Mõned hakkasid kaebama sealse elu üle ja soovisid paaniliselt
koos kongresmeniga USA-sse tagasi sõita. See vallandas sündmuste ahela, kus
kongresmen ja veel neli inimest hukkusid tulevahetuses lennuväljal enne
lahkumist USA-sse ja ligi tuhat kogukonna liiget jõid Jim Jonesi õhutusel
mürki. Neist umbes 200 olid lapsed, kellele joodeti mürki nende tahtest
olenemata. Mürgijoomist oli harjutatud juba mitu korda. Jones nimetas seda
valgeks ööks (white night), kui kõik kogukonna liikmed pidid kogunema ja olema
valmis oma elu jätma. Varasematel kordadel oli tegu tavalise morsiga ja üritus
oli vajalik, et kontrollida ning kindlustada inimeste valmisolekut Jones´i
järgida. (Jonestown.)
Eelnevatest
näidetest tuleb välja, milline vastutus on tegelikult täiskasvanute koolitajal
ja kui oluline on, et ta elaks ja koolitaks üldtunnustatud moraali järgi.
Kergesti võib heas usus kuid oskamatult korraldatud ja kahtlastele väärtustele
ehitatud vabahariduslik või huvialane koolitus muutuda sektantlikuks õpilaste
ajupesuks. Seepärast on oluline
täiskasvanute koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeks, täiskasvanute
koolitaja kutsestandardite olemasolu ja kutsete andmine. Oluline oleks jõuda
selleni, et 363 koolitaja asemel oleks suuremal enamusel koolitajatest
kutsetunnistus.
3.2.3. Seadusandlusest tulenevad kitsaskohad Eesti täiskasvanuhariduses
Kuna
Eestis on füüsilisest isikust ettevõtjatel ja eraõiguslikel juriidilistel
isikutel võimalik korraldada ja läbi viia lühiajalist (alla 120 tunni või kuue
kuu aastas kestvat) täiskasvanute huvialast, tööalast või vabahariduslikku
koolitust ilma, et neile kohaldataks erakooliseadust (TkkS § 4 lg4), siis põhimõtteliselt ei pea neil
olema koolitusluba, Teadus- ja Haridusministeeriumis kinnitatud õppekava,
juhtorganeid, põhikirja, ega saa nende üle teostada riiklikku järelvalvet (EkS
§-d , 5, 6, 11, 19, 23). See jätab väga paljudele täiskasvanute koolitajatele
vabad käed selle osas, mida ja mis tasemel nad õpetavad. Kui tegu oleks vaid
huviala- ja vabaharidusega, poleks asi hull (kuigi ka sellel on omad ohud, vt
alapunkt 3.2.2.), aga et halli alasse kuulub ka teatav osa lühikesi tööalaseid
koolitusi, siis siinkohal muutub eriti aktuaalseks koolitaja eetilisuse
küsimus. TkkS sätestab küll, et täiskasvanute tööalase koolituse võimaluste
tagamiseks võidakse vahendeid ette näha valla- või linnaeelarves (§ 13 lg 4),
aga sama seadus sätestab ka, et, vabaharidusliku koolituse toetuseks võidakse
ette näha vahendid riigi- ja valla- või linnaeelarves, kusjuures riigieelarve
vahenditest toetatakse Haridus- ja Teadusministeeriumi kaudu vaid koolitusluba
omavate täiskasvanute koolitusasutuste õpetajate ja direktorite (juhatajate)
töötasu (§ 14 lg 2). See tähendab, et tegelikkuses peab õpilane ikkagi ise
finantseerima kõik koolitused, millel ta osaleb, kui koolitajal ei ole
koolitusluba. Samuti ei tagastata ilma koolitusloata koolitusasutuses läbitud
koolituste tasu pealt tulumaksu. Kuna see hõlmab ka tööalaseid koolitusi, siis
kerkib küsimus koolitaja eetilisusest, kuna õpilane maksab tööalase koolituse
eest lootuses selle oskusega hiljem ise raha teenida. Ebakvaliteetse või
ebapiisava koolituse puhul ta seda aga teha ei saa. Ka eelistavad tööandjad
väga tõenäoliselt koolituslubadega ja nimekate koolitusfirmade diplomeid
tundmatu FIE väljastatud diplomile.
4. Töö kirjutamise jooksul esilekerkinud probleeme edaspidiseks uurimiseks.
Portfooliot
koostades avanes minu silmadele palju kirevam pilt, kui ma valmis olin. Iga uut
alapunkti kirjutades kerkis esile uusi probleeme. Seetõttu otsustasin lisada
veel neljanda peatüki, kuhu märgin põhilised probleemid, mis tööd kirjutades
silma jäid ja millele võiks veel edaspidi tähelepanu pöörata.
Need
on teemad, mida võiks edaspidi uurida:
kuidas
(milliseid oskustasemeid lõpptulemusena silmas pidades ja millistele
väärtustele tuginedes) on väikekoolitajad (koolitusmahuga alla 120 tunni või 6
kuu aastas) üles ehitanud oma õppeprotsessi;
kuidas
on võimalik väikekoolitaja väljastatud diplomiga hiljem tööle saada,
kuidas
jagunevad õppijate huvid täisaksvanuhariduse pakutavate võimaluste vastu
skaalal, mille ühes otsas on soov saada diplom (enese harimist ja arengut ei
peeta oluliseks) ja teises otsas soov areneda.
Viimane
punkt viiks uurimisfookuse õpilase eetilisusele. Miks keskenduda
täiskasvamuhariduse eetikast rääkides vaid koolitaja eetikale?
Haridusprotsessis on ju ometi kaks osapoolt ja õppijast sõltub tegelikult
protsessi hariduslik väärtus. Viimasel ajal on meedias palju kajastust leidnud
tänapäeva kõrghariduse valupunkt - variautorlus. Õpilased läbivad kooli, ostes
kõik olulised tööd, aga diplom väljastatakse nende nimele. Diplom, mille nad
saavad esitada tööandjale, olemata tegelikult kompetentsed tööülesandeid
lahendama.
Kokkuvõte
Porfoolios
on läbi kolme peatüki lahatud hariduse ning eetikaga seotud mõistestikku ja
praktilises elus ettetulevaid probleeme. Haridusega seotud mõistetesse jääb
alati teatud tõlgendamise võimalus. See on paljud filosoofid ja
haridusteoreetikud viinud mõttele, et sotsiaal- ja humanitaarteadusi ei saa
panna ühte patta täppis- ja loodusteadustega.
Eetikaga
seotud mõisted on täpsemini määratletavad. Eetika (praktiline filosoofia) on
kõige laiem termin ja kujutab endast teoreetilist arutlust moraaliküsimuste
üle. Moraal koondab praktilises elus kasutatavad nn „kirjutamata seadused“, mis
kehtivad inimese jaoks selles kogukonnas, kus ta antud ajahetkel elab. Väärtused on need, millel moraalinormid
põhinevad. Ühtlasi on väärtused kõige rohkem sõltuvad üksikisikust, kuna
kujutavad endast sisemisi veendumusi. Siiski ei saa need veenumused ilma
väliste stiimuliteta tekkida ja sellepärast räägitakse väärtuskasvatusest ja
väärtused on kogu haridustemaatikas sh täiskasvanuharidusega seotud teemades
olulisel kohal.
Väärtusi
liigutavad inimeselt inimesele eeskuju, kultuur ja suhted. Siit tuleneb
täiskasvanute koolitaja oluline roll ja tema väärtuste süsteemi ning eetilisuse
tähtsus. Täiskasvanute koolitaja (kuigi pigem nõuandvas ja suunavas rollis)
mõjutab õpilasi kujundades ka nende väärtusi. Seega on oluline, et ta oleks
koolitustegevuses eetiline mitte ei hakkaks inimesi mõjutama enda egoistlikest
huvidest lähtuvalt või kallutama inimesi (kuritahtlikult või lihtsameelselt)
mingisse ideoloogiasse või usulahku.
Eestis
on tublit tööd teinud ETKA Andras, kus on välja töötatud täiskasvanute
koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeks, millest saavad infot
täiskasvanuhariduse põhiväärtuste ja koolitaja kutse-eetika kohta koolitajad,
õpilased ja ka laiem avalikkus. ETKA Andras annab ja võib ka peatada
täiskasvanute koolitaja kutse. Antud hetkel on kutsega täiskasvanute
koolitajaid Eestis 363.
Eesti
seadusandlus võimaldab teha lühikesi (alla 120 tunni või kuue kuu aastas)
koolitusi ilma koolitusloata. See on üks Eesti täiskasvanuhariduse kitsaskohti
kuna ei võimalda mingit kontrolli sellise koolitustegevuse üle. Sellega
seonduvalt olen pannud kirja kolm probleemi, mida võiks edaspidi sügavamalt
lahata: väikekoolitajate koolituste ülesehitus ja sisu, väikekoolitajate
väljastatud diplomite tunnistamine tööandjate poolt ja õpilaste
tarbimiskäitumine koolituste osas (kas ostetakse sisu või diplomit). Lisaks
koolitaja eetikale tuleks uurida ka õppija eetikat ning väärtusi. Eks seegi ole
petmine, kui ülikool läbitakse ostetud töödega ja hiljem esitatakse diplom
tööandjale. Variautorlis on üks tänapäeva kõeghariduse valusamaid probleeme.
Töö
kirjutamine oli põnev, aga iga alateemaga kerkis esile väga palju uusi küsimusi
ja probleeme. Seega tuleb seda tööd võtta eelkõige kui kerget sissejuhatust
täiskasvanuhariduse ja eetikaga seotud mõistestikku ja osutamist paarile
koolitajatega seotud eetilisele probleemile Eestis. Probleemide sügavam
lahkamine ning õpilase eetilisuse käsitlemine jääb tulevaste tööde pärusmaaks
ja vajaks kindlasti toeks ka empiirilist uurimust.
Kasutatud lühendid:
EkS
– erakooliseadus
ETKA
- Eesti Täiskasvanute Koolitajate Assotsiatsioon
EÜV
– Eesti ühiskonna väärtusarendus
Jt
– ja teised
Jms
– ja muu selline
Jne
– ja nii edasi
KarS
– karistusseadustik
PärS
– pärimisseadus
RT
– riigi teataja
TkkS
– täiskasvanute koolituse seadus
TsÜS
– tsiviiseadustiku üldosa seadus
Vrd
- võrdle
Vt
– vaata
Kasutatud normatiivaktid:
Erakooliseadus.
(03.06.1998). Riigi
Teataja I. 57,
859.
Karistusseadustik.
(06.06.2001). Riigi
Teataja I.
61, 364.
Pärimisseadus.
(17.01.2008). Riigi
Teataja I. 7, 52.
Tsiviilseadustiku
üldosa seadus. (27.03.2002). Riigi Teataja I. 35, 216.
Täiskasvanute
koolituse seadus (10.11.1993). Riigi Teataja I. 74, 1054.
Allikad:
Delius,
D., Gatzenmeier, M., Sertcan, D., Wünscher, K. (2007). Filosoofia ajalugu antiikajast
tänapäevani. Tallinn:
Koolibri.
Eesti
ühiskonna väärtusarendus 2009-2013. (2009).
[Riiklik programm].
Tartu: Haridus- ja Teadusministeerium.
Frankena,
W., K., (1973). Ethics.
[2013, jaanuar 6].
Fromm,
Erich (2001). Omada
või olla? Tallinn:
Mondo.
Grauberg,
E., (2004). Teadmine,
tõde ja vabadus: 30 aastat filosoofilisi mõtisklusi. Tallinn: Argo.
Hirsjärvi,
S., Huttunen, J. (2005). Sissejuhatus kasvatusteadusse. Tallinn: Medicina.
Jarvis,
P. (1998). Täiskasvanuharidus
ja pidevõpe. Teooria ja praktika. Tallinn: SEJS.
Jonestown. [2013, jaanuar 7].
Kerka,
S. (1999). Self-Directed
Learning. Myths and Realities.
Kuurme,
T. (2007). Inimene kui vabadusele pürgiv sõltuja. Haridus 3-4, 3-6.
Kuurme,
T., (2011). Kõneldud
ja elatud väärtused erinevates pedagoogilistes kultuurides. Tallinn: Vali Press.
Laanemäe,
A., (2000). Eetika
alused. Tallinn:
Tallinna tehnikaülikooli kirjastus.
Lill,
A. (1997). Eetika või moraal. Inimloomuse täiustest ja pahedest antiikaja pilgu
läbi. Akadeemia, 3 (96),
503-532.
Lipin,
L., Belov, A. (1956). Savist raamatud. Tallinn: Eesti riiklik
kirjastus.
Merriam,
S. B., Brockett, R. G. (2007). The profession and practice of adult education:an introduction (Updated
ed.). San
Francisco: Jossey-Bass Publishers.
Märja,
Talvi; Lõhmus, Merle; Jõgi, Larissa (2007). Andragoogika. Raamat
õppimiseks ja õpetamiseks. Tallinn: Ilo.
Nietzsche,
F., (1996). Ecce
homo. Vagabund.
Niit,
K.K., (2004). Sotsiaalsed aksioomid – üldised veendumused maailma asjade kohta.
Rmt. Lepik, A., Pandis, M. (Koost.). Interdistsiplinaarsus sotsiaal- ja kasvatusteadustes. Tallinn: TPÜ kirjastus,
317-327.
Paul,
T. (2007). Maailmapilt kui pastišš ja popurrii. Rmt. Pulver, A. (Koost.). Interdistsiplinaarsus
sotsiaalteadustes. Tallinn:
Tallinna Ülikooli kirjastus, 514 - 527.
Platon.
(2003). Sokratese
apoloogia ; Phaidon ; Kriton ; Pidusöök ; Charmides ; Phaidros ; Euthyphron. Tartu: Ilmamaa.
Raav,
E., Peetsmann, M., (2010). Noorte väärtushinnangud tänapäeva Eestis. [Lõputöö]. Põlvamaa.
Sartre,
J.-P., (2007). Eksistentsialism
on humanism. Tallinn:
Varrak
Seneca,
L., A. (2008). Moraalikirjad
Luciliusele. Tartu:
Ilmamaa.
Sutrop,
M., (2000). Hea elu, moraal ja sotsiaalne õiglus: Aristotelesest tänapäevani. Akadeemia, 8(137), 1638-1666.
Sutrop,
M., (2012). Eetikast
ja moraalist. [PowerPoint
slaidid]. [2013, jaanuar 6].
Täiskasvanute
koolitaja/andragoogi kutse-eetikakoodeks. [2013, jaanuar 7].
Viik,
T. (2005). Iha objektid. Postimees 19.11.2005.
Viik,
T. (2008). Objektiivne ja subjektiivne õnn. Sirp - Eesti kultuurileht
20.06.2008, nr 26 (3211).
Winch,
Cristopher; Gingell, John (2008). Philosophy of Education. The Key Concepts. London: Routledge.
Zhao,
K., Biesta, G. (2012). The Moral Dimension of Lifelong Learning: Giddens,
Taylor and the "Reflexive Project of the Self". Adult Education Quarterly vol
62 nr 4 november 2012, 332 - 349.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar