Täiskasvanuharidus on käinud
haridusega kaasas selle formaalsete vormide tekkimisest alates (Mesopotaamia,
Egiptus, Kreeka, Rooma), tõenäoliselt ka enne seda, aga eraldiseisva mõiste ning
arutlusobjektina inimeste teadvusesse jõudnud ja eraldi teadusharuna ellu
tärganud 19.saj. (Lipin, Belov 1956, 132; Märja, Lõhmus, Jõgi 2007, 9). Andragoogika
ja täiskasvanuhariduse pedagoogikast eristumisel ja omaette teadusharuks
muutumisel mängis ilmselt väga olulist
rolli teaduslik-tehniline revolutsioon. Kuigi täiskasvanuharidus nähtusena on
tuntud ka varasematest aegadest, on see alati olnud elitaarne. Teaduslik-tehniline
revolutsioon tingis muuhulgas selle, et ka ühiskonnas toimuvad muutused tohutu
kiirusega – juba ainuüksi tööalased teadmised ja oskused vajavad pidevat
ümberkohandamist, rääkimata sellest, et seoses teaduste tormilise arenguga
aeguvad ka teadmised, mida inimesed tööks ei vaja, kuid on harjunud
tõsikindlaks pidama. Ka Peter Jarvis arvab, et kuigi inimesel on elukestva
õppimise võime olnud tõenäoliselt kogu inimajaloo vältel, siis kunagi varem
pole täiskasvanud inimene olnud sunnitud
õppima, nagu tänapäeva kiirelt arenev ühiskond nõuab (Jarvis 1998, 21). Max
Sheler on jaganud teadmised seitsmesse kategooriasse, eristades neid selle
järgi, kui kiiresti nad vananevad (Jarvis 1998, 24). Tema käsitluse järgi
vananevad tehnoloogilised teadmised kõige kiiremini ja vajavad pidevat uuendamist
– inimene peab pidevalt õppima, kui tahab olla harmoonias oma kultuuriga
(Jarvis 1998, 24).
Peter Jarvis peab mõtlevat ja haritud
rahvast demokraatia nurgakiviks, seda isegi juhul, kui demokraatia on vaid
ideaal (Jarvis 1998, 28). Ta läheb koguni nii kaugele, et seab täiskasvanuharidusele tingimuseks, et see oleks vundamendiks
demokraatliku ühiskonna loomisel (Jarvis 1998, 28). Isiklikult arvan ja ka ajalugu on näidanud,
et haritud inimesed mängivad iga ühiskonnakorralduse ja kõigi valitsemisviiside
juures kandvat rolli. Tasub arvestada sellega, et demokraatia ei pruugi olla
igavene, haridus on aga suhteliselt kestev väärtus. Demokraatia ideaali
järgides on aga eriti oluline, et haridust saaks võimalikult paljud inimesed,
et ühiskond tervikuna oleks haritud. Kõlab lihtsalt - teeme hästi palju koole ja õppeasutusi ka
täiskasvanutele ning haridus jõuabki kõigini. Kuid kas see on nii lihtne?
Selleks tuleb kõigepealt määratleda, mis on see haridus ja milline see haritud
inimene, kes oleks demokraatlikule ühiskonnale väärtuslik ehituskivi. Seda
üritangi oma essees järgnevalt lahata, aga ülesanne pole kerge ning ühest
vastust pole nendele küsimustele suutnud anda ka maailma helgeimad pead. Oma
arutluses toetun põhiliselt Peter Jarvise teooriatele, mis tunduvad mulle kõige
laiahaardelisemad, elutruumad ja sügavuti minevamad. Paljudele
haridusteoreetikutele on omane eluvõõrus ja liigne idealism – komistuskivid,
millest Peter Jarvis minu hinnangul suurel määral üle on saanud (tõenäoliselt
tänu oma kirjule elusaatusele (Jarvis 2009, XV) ).
Peter Jarvis rõhutab oma kirjutistes
läbivalt inimese õpivajadust ja selgitab
seda lapse küsimuste-perioodi näite varal (Jarvis 1998, 34). Jarvise arvamuse
kohaselt kestab küsimuste periood edasi, aga haridussüsteem lihtsalt ei vasta
alati nendele küsimustele, mis inimeses tekivad ja seetõttu võib inimene juba
lapsepõlves kaotada õpihuvi.
Kiiresti muutuvas ühiskonnas on märgatav, et ka täiskasvanud inimestel tekivad
küsimused, millele nad vastust otsivad (Jarvis 1998, 34). Ebakõlal, kui inimese
senielatud elu ja hetkekogemused pole kooskõlas, põhinebki õpivajadus (Jarvis 1998, 35). See vajadus tekib inimesel elus
korduvalt ja õppimisprotsess toimub pidevalt terve elu vältel (Jarvis 1998,
35). Jarvis peab õppimist inimese põhivajaduseks
ja seab kahtluse alla Maslow püramiidi hierarhilise ülesehituse (Jarvis 1998, 35).
Peter Jarvis nimetab elualgusharidust,
mida nt J. Dewey on nimetanud ka formaalseks hariduseks, esmahariduseks, mille alla kuuluvaks loetakse ka gümnaasium,
ülikool, kolledž jt täisajaga formaalsed õppevormid (Jarvis 1998, 39). Kui varasematel aegadel peetigi haridusest
rääkides silmas eelkõige seda, mida Jarvis nimetab esmahariduseks (elualgushariduse mudel – teatud
eluetapil on indiviid talletanud pisavalt teadmisi ja oskusi kogu eluks ja sellega on tema
haridustee lõpule jõudnud), siis tänaseks on hariduse mõiste tunduvalt
laienenud ja mitmekesistunud (ka Dewey kasutatud formaalse hariduse mõiste). Inglise
haridusfilosoof R. S. Peters väidab, et haridus on liiga keeruline nähtus, et
seda defineerida (Jarvis 1998, 40). Peter Jarvis püüdis seda siiski teha: haridus on mistahes planeeritud tegevuste
seeria, mis on rajatud humanistlikule alusele ning suunatud osalejate
õppimisele ja arusaamisele (Jarvis 1998, 41). Suures osas nõustun – selles
definitsioonis on tõepoolest öeldud kõik, mis on tänapäeva hariduse seisukohast
oluline. Kuid on ka väike ebakõla – definitsioon hõlmab nii formaalse kui mitteformaalse hariduse,
kuid jätab välja osa informaalsest
haridusest, mis on elukestva õppe (pidevõppe) oluline, kui mitte olulisim
koostisosa. Sest mitte kogu haridus ei põhine planeeritud tegevustel – õppimine ja arusaamine võivad toimuda ka
täiesti juhuslikult.
Siit jõuame järgmiste oluliste mõistete
juurde – õppimine ja õpetamine ning nende seos haridusega. Mitmed teoreetikud,
nende hulgas Jarvis on ühel nõul selles, et õppija on haridusprotsessis hädavajalik element, õpetaja mitte (Jarvis
1998, 41). Õppimine saab toimuda ilma õpetamiseta, õpetamine ilma õppimiseta
jääb küsitavaks (Jarvis 1998, 41). Tuntuim ja tunnustatuim definitsioon õpetamisele (Hirst, Peters) – kavatsus esile kutsuda õppimist viitab
otseselt eelmainitud seostele õpetamise ja õppimise vahel (Jarvis 1998, 42).
Õppimist defineerida on tunduvalt keerukam. Õppimine, sarnaselt haridusele, on
väga lai ja mitmetahuline mõiste. Keeruliseks teeb asja veel see, et mitte
igasugust õppimist ei saa pidada hariduslikuks (Jarvis 1998, 42). Kuna
aga hariduse mõiste on nii segane, siis kust jookseb see tinglik piir, mis
jaotab õppimise hariduslikuks ja mittehariduslikuks. Peters ei pea kindlasti
hariduslikuks ideoloogilist mõjutamist ja teatud liiki instrueerimist, küll aga
peab ta hariduslikuks igat sorti iseõppimist ja inimese püüdlust ennast
arendada (Jarvis 1998, 42). Kuidas
tõlgendada sellisel juhul koolides toimuvat? Meil on koolid, mis annavad
õpilastele näiteks põhiharidust. Aga
põhikooli alguses toimub õpetamine peamiselt instrueerimise vormis. Paljudel
juhtudel on võimalik kasutada ja muid meetodeid, aga selleks, et avada õppijale
uks teadmiste ja edasise õppimise juurde, on vaja kujundada neis kirjaoskus. Kirjaoskuse algstaadium – tähtede ja sõnade
lugema ja kirjutama õppimine on tehniline oskus ja seda õpetades kasutatakse
reeglina instrueerimist, harjutamist, treeningut, drilli – kõiki neid „halbu“
asju, mida ei taheta tunnustada haridusliku tegevusena. Jarvis ei ole nii äärmuslik,
kui mõned teoreetikud – ta arvab, et instrueerimine võib teatud juhtudel olla
hariduslik (Jarvis 1998, 42). Ta käsitleb haridust, kui humanistlikku
protsessi, kus õppuri kui inimolendi väärtus ning õppija ja õpetaja vahelise
interaktsiooni (kui see toimub, st kui tegu pole iseõppimisega) kvaliteet on
ülimuslikud (Jarvis 1998, 42). Ükskõik, kas tegu on instrueerimise või muul
moel õpetamisega – kui mainitud väärtused ei ole õpiprotsessis ilmselgelt
nähtavad, võib kahelda õppe hariduslikkuses (Jarvis 1998, 42). See on väga segane määratlus. Erinevad
teoreetikud kalduvad nii ühte (kõik koolides toimuv on hariduslik) kui ka teise
äärmusesse (hariduslik on vaid inimese terviklik vaimne areng, mille hulka ei
käi ühegi tehnilise oskuse õppimine, treening, harjutamine ega drill). Igapäevaelus
on praktiliselt võimatu otsustada õppe hariduslikkuse üle. Sest alati jääb ka
subjektiivne aspekt. Kui näiteks on grupp õppijaid, millest üks ei õppinud (st
tema seisukohast ei toimunud õpetamist), teine tundis, et õpetaja/koolitaja
käitus tema isiku suhtes dikteerivalt, lugupidamatult, alandavalt (õppeprotsess
polnud hariduslik), kolmas õppis, ei tundnud ennast õpiprotsessis halvasti,
haakis uued teadmised oma eelnevate kogemustega ning kavatseb uusi teadmisi
esimesel võimalusel rakendada (toimus õpetamine ja õppeprotsess oli
hariduslik).
Õppetegevuste kohta, mida ei peeta
hariduslikeks, on samuti olemas terminid. Paljud teoreetikud toovad eraldi
välja koolituse kui õppimise ja õpetamise vormi ja seavad kahtluse alla
selle hariduslikkuse (Winch, Gingell 2008, 214). Koolitus (ingl k training, schooling) on organiseeritud ja
süstemaatiline, kindla ajavahemiku jooksul institutsioonides toimuv
professionaalsete pedagoogide (koolitajate) tegevus, mis aitab õpilasel
saavutada kindlaksmääratud eesmärke
(Hirsjärvi, Huttunen 2005, 40-41). Koolituse eesmärk on see, et
õpilane omandaks mingi kutse, oskuse või
rutiini (Winch, Gingell 2008, 214). Ilmekaimaks näiteks on kutseõpe, aga ka
lapsele hammastepesu selgeksõpetamine(Winch, Gingell 2008, 214). Ryle täpsustab
koolituse mõistet veelgi soovitusega nimetada vaid esimest kahest eelmainitud
tegevusest koolituseks, teist aga drilliks.
Koolitus erineb haridusest ja
ka kasvatusest selle poolest, et ei ole mõeldud terviklikku arengut
pakkuma vaid treenib ühte osaoskust (Winch,
Gingell 2008, 214). Samuti on erinevuseks see, et kui haridus on protsess, mis
kestab kogu elu, siis koolitusel on algus
ja lõpp. Koolitada saab nii loomi kui inimesi, harida vaid inimesi (Winch,
Gingell 2008, 214). Siit kerkibki küsimus, kas ja kui, siis milline koolitus on hariduslik. Levinud on kolme
liiki arvamused hariduse seostest koolitusega:
1.
koolitus
= kutseharidus,2. moraalse arengu/hariduse eelduseks on õigete käitumisnormide sisestamine koolituse meetodil – see saab aluseks hilisemale moraalsele autonoomiale, mis on haritud inimese tunnus,
3. kogu inimese varase arengu ja edasise haridustee vundamendiks on teatud baasoskuste koolitamine/drillimine (Winch, Gingell 2008, 215).
1. see on nii individuaalne kui institutsionaalne,
2. see on seotud nii ühiskondliku liikumise (kodanike aktiivsusega) kui ka kaubandusega (koolitus on kaup ja koolituste pakkumine on äri),
3. see on läänelik ideaal, mida on püütud globaliseerumise õhkkonnas universaalseks muuta,
4. see on nii poliitika kui ka praktiline tegevus (mis ei pruugi sõltuda poliitikast),
5. see võib olla pelk välgatus kiirete sotsiaalsete muutuste pinnal, aga ka midagi palju püsivamat (Jarvis 2009, 9).
Märja, Talvi; Lõhmus, Merle; Jõgi,
Larissa (2007). Andragoogika. Raamat õppimiseks ja õpetamiseks. Tallinn:
Ilo.
Lipin, L., Belov, A. (1956). Savist raamatud. Tallinn: Eesti riiklik kirjastus.
Jarvis, Peter (1998). Täiskasvanuharidus ja pidevõpe. Teooria ja
praktika. Tallinn: SEJS.
Hirsjärvi, Sirkka; Huttunen, Juoko
(2005). Sissejuhatus kasvatusteadusse. Tallinn: Medicina.
Winch, Cristopher; Gingell, John
(2008). Philosophy of Education. The Key Concepts. London: Routledge.
Fromm, Erich (2001). Omada või olla? Tallinn: Mondo.
Jarvis, Peter (2009). The Routledge International Handbook of
Lifelong Learning. Taylor and Francis e-Library.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar